Opinie o hotelu- jak je czytać i się nimi kierować?

Gdy planujemy pobyt w hotelu, sprawdzamy jego ofertę i stronę internetową. Nie kierujemy jednak pytań dotyczących noclegu od razu do recepcji, lecz zaczynamy szukać w internecie. Obecnie żyjemy w czasach, gdzie praktycznie każdy obiekt konferencyjny, pensjonat czy pałac, intensywnie działa w ramach marketingu online. Dobrze prowadzone strony oraz portale społecznościowe wiele mówią o danym miejscu. Nic dziwnego, że przywykło się mówić: jeśli nie ma cię w internecie to nie istniejesz.


Opinie Gości znajdują się zarówno przy kameralnych restauracjach, jak i prestiżowych hotelach. W sieci jesteśmy jednak anonimowi. Opis swoich odczuć może wrzucić praktycznie każdy, a zabezpieczenia nie dają nam prawności, że dany komentarz został umieszczony rzeczywiście przez niezależnego Gościa hotelu. Jak więc czytać opinie o hotelach w Polsce, aby były przydatne?




Spójrz na liczbę opinii


Strony często stosują system gwiazdkowy, który przyznaje liczbę gwiazdek poprzez opinie o hotelu wystawione przez użytkowników. Należy jednak pamiętać, że jest to średnia liczona z całości. Hotel z wysoką notą dzięki zaledwie trzem oceną, wcale nie musi rzeczywiście świadczyć tak profesjonalnych usług. Obiekty, które przyjmują wielu Gości i posiadają setki czy nawet tysiące komentarzy są bardziej wiarygodne, ponieważ ciężko taki wynik sfałszować. Tak duża liczba opinii o hotelu nie mogłaby być efektem tzw. „marketingu szeptanego”.


Działa to także w drugą stronę. Nie powinniśmy się zniechęcać, jeśli dane miejsce posiada nie najlepszą opinię wystawioną przez małą liczbę osób. Jeśli bowiem trzy z pięciu komentarzy jest negatywnych, ogólna ocena zaniża się nawet, jeśli pozostałe dwie były bardzo dobre.



Odrzuć skrajne opinie o hotelu


Warto pamiętać o tym, że nic nie jest w pełni dobre ani złe. Świat nie składa się tylko z czerni i bieli, dlatego wszelkiego rodzaju skrajne opinie o hotelu nie są przydatne w kształtowaniu naszej własnej. Jeśli osoba, która opisuje dany obiekt nie posiada żadnych konkretnych argumentów, a potrafi jedynie obrzucać miejsce i obsługę wyzwiskami, nie warto brać tego pod uwagę. Dlaczego? Ktoś miał prawo być z czegoś niezadowolonym lub zawiedzionym, ale zazwyczaj powinien potrafić powiedzieć dlaczego. Jeśli słowa są wyłącznie efektem złości, nie nakreślą nam obrazu hotelu.


Najbardziej wiarygodne są więc opinie, które zawierają krótki opis jakiejś sytuacji. To, że ktoś z obsługi hotelu wydał nam się niegrzeczny, może być tylko subiektywną oceną lub mógł mieć po prostu gorszy dzień. Rzetelna opinia o hotelu uwzględnia jakość jedzenia, czystość pokoi i wygodną komunikację z pracownikami. Rzadko jest więc tak, że hotel kiepsko radzi sobie na każdym tym polu.



Racjonalnie oceniaj standard hotelu


Należy mieć na uwadze to, że obiekty posiadają różny standard. W hotelu 3-gwiazdkowym nie znajdzie się jacuzzi w każdym pokoju, ponieważ nie ma zwyczajnie takiej potrzeby. Obiekty dostosowane są do możliwości podróżujących. Oferta może być nakierowana na rodziny z dziećmi, które będą głównie spędzać czas na świeżym powietrzu i potrzebują komfortowego pokoju w niskiej cenie lub do klientów biznesowych, dla których liczy się przede wszystkich wysokie zaplecze techniczne i lokalizacja w centrum miasta.


Polacy oceniają hotele bardzo surowo, nie zdając sobie sprawy z innych czynników, które decydują chociażby o cenie noclegu. Hotel często posiada niższą opinię na polskim portalu niż zagranicznym. Dlaczego się tak dzieje? Otóż, można porównywać hotel 5-gwiazdkowy z innym hotel 5-gwiazdkowym, który do tego znajduje się ulicę dalej, ale mieszanie standardów nie daje nam rzetelnej oceny.


 

O dobrych rzeczach się nie pisze


Niestety często jest tak, że o tym, co nam się podobało i nie sprawiało problemów zwyczajnie nie piszemy opinie. Wygrywa lenistwo. Gdy jednak, coś poszło nie po naszej myśli, w emocjach chcemy to ogłosić całemu światu. Ludzie nie chwalą tego, co w hotelu jest dobre. Przyjmują to jako coś oczywistego, co należy się w ramach ceny, którą zapłacili. Warto więc patrzeć z przymrożeniem oka na statystyki, ponieważ zazwyczaj tylko kilkanaście procent Gości decyduje się napisać pozytywną opinię, a reszta ją przemilczy. Pomyślmy o tym, że w ciągu roku przez hotele przewijają się tysiące ludzi, więc nawet sto negatywnych opinii to ledwie kropla w morzu wszystkich Gości. 


Przede wszystkim warto pamiętać, że nie ma hotelu idealnego i bardzo ciężko jest zadowolić wszystkich. Im większy obiekt, tym większa ilość ocen, a wraz z tym rośnie prawdopodobieństwo negatywnych komentarzy. Czytając opinie o hotelu, należy podchodzić do nich racjonalnie, sprawdzać różne portale i skupiać się wyłącznie na tych, jak najbardziej rzeczowych. Dopiero, gdy wiele osób skarży się na to samo, w różnym okresie czasu i w innych okolicznościach, możemy uznać to za dobrą przestrogę dla nas samych.