Hotelowe standardy - gwiazdka po gwiazdce

Hotelowe standardy najłatwiej wyczytać z ilości gwiazdek, jaką posiada obiekt. Jednak okazuje się, że nie wszędzie takie samo oznaczenie równa się takiej samej jakości usług. Czego więc możemy spodziewać się po ilości gwiazdek i jakie mogą być od tego odstępstwa? Przede wszystkim należy wiedzieć, że inne standardy będą obowiązywały w hotelach krajów Unii Europejskiej, a inne poza nią. O ile w Europie możemy spodziewać się mniej więcej tych samych standardów w hotelach np. trzygwiazdkowych, o tyle obiekty np. w Turcji czy Tajlandii mające to samo oznaczenie mogą nas bardzo rozczarować. Wyjątek od tej sytuacji stanowią międzynarodowe sieci, posiadające swoje obiekty na całym świecie. Muszą one zapewnić takie same standardy w każdym ze swoich hoteli, niezależnie od jego położenia geograficznego. Warto wspomnieć również, że system hotelowych gwiazdek nie jest wystandaryzowany i ujednolicony dla wszystkich krajów, nie jest on nawet obowiązkowy. Co prawda, coraz rzadziej można spotkać hotel bez żadnego oznaczenia, tym niemniej w takich państwach jak Francja, Niemcy czy Anglia gwiazdki są dobrowolne, a w krajach skandynawskich w ogóle nie obowiązują. Dlatego należy podchodzić do systemu gwiazdkowego z dystansem i lekkim przymrużeniem oka. Jednak jeśli już bierzemy go pod uwagę, to czego możemy się spodziewać? Hotele oznaczone jedną gwiazdką posiadają pokoje jednoosobowe o powierzchni co najmniej 8mkw ze standardowym umeblowaniem, nie jest jednak koniecznością, by każdy pokój wyposażony był w oddzielną łazienkę. Dwugwiazdkowce posiadają pokoje większe o jeden metr kwadratowy. Ponadto każde pomieszczenie wyposażone jest już tutaj w osobną toaletę. W pokojach najczęściej znajdziemy TV i telefon, a dla gości udostępniony jest parking. Obiekty oznaczone trzema gwizdkami posiadają room service funkcjonujący do godziny 22.00. Pokoje jednoosobowe mają powierzchnię minimum 10 mkw, a gościom muszą być udostępnione ręczniki oraz codziennie zmieniana pościel. Pomieszczenia są zazwyczaj klimatyzowane. Prócz podstawowych usług w hotelu znajdziemy restaurację, bar oraz kawiarnię, a czasem spa i fitness klub. Hotelowy personel powinien znać dwa dwa języki obce. Hotele czterogwiazdkowe dysponują elegancko zaaranżowanymi pokojami, wyposażonymi w elementy dekoracyjne. Ponadto w każdym pomieszczeniu jest dostęp do internetu. Na terenie obiektu obowiązkowo powinno znaleźć się spa, siłownia, a także sale konferencyjne. Z kolei hotelowa restauracja powinna oferować bogatą gamę posiłków, nie tylko kuchni tradycyjnej, ale także międzynarodowej. Najbardziej luksusowe obiekty pięciogwiazdkowe posiadają wykształcony odpowiednio personel, znający biegle dwa języki. Do dyspozycji gości jest room service 24h, a także klub nocny i bar. Obowiązkowy jest parking z taką ilością miejsc, ile pokoi znajduje się w obiekcie. Najczęściej tego typu hotel ma również bardzo atrakcyjną lokalizację, blisko centrum lub największych atrakcji turystycznych danego regionu.