Networking - czym jest i jak zacząć?

Networking to zjawisko, o którym zdecydowanie jest coraz głośniej. Pojawia się ono zarówno podczas rozmów biznesowych, jak i w pracy, w wypowiedziach badaczy, a także w przestrzeni Internetu. Zwykle wówczas wskazuje się na bezpośrednie zalety, które z networkingu wynikają. Zanim jednak też się do nich odniesiemy, warto najpierw wyjaśnić, na czym w ogóle owe działania polegają, a także, jak należycie powinno się zdobywać wartościowe kontakty w środowisku zawodowym.

Networking stanowi doskonałe rozwiązanie szczególnie dla osób ceniących bezpośrednie kontakty z ludźmi i współpracę. Konieczna jest przy tym także komunikatywność i umiejętność budowania trwałych, wartościowych relacji. O tym, jak istotne są wszelkie relacje, można się przekonać nie tylko w życiu prywatnym, ale też i zawodowym. Okazuje się bowiem, że proces budowania sieci kontaktów wpływa na szeroko pojęty biznes. Tym nieco enigmatycznym wstępem zachęcamy Cię do przeczytania owego artykułu, w którym napiszemy m.in. o tym, co to jest networking.


Jak działa networking?

Podstawą networkingu jest poznawanie ludzi, a następnie budowanie z nimi odpowiednich relacji, które przełożą się na rozwój Twojej kariery czy biznesu. Bazą są trwałe i jednocześnie silne relacje z ludźmi, ponieważ podejmowanie wspólnych działań najczęściej jest bardziej efektywne i skuteczne, niż miałoby to miejsce w pojedynkę. Choć networking zawodowy rzeczywiście ma pozytywny wpływ na podejmowane działania, to jednocześnie jednak trzeba zaznaczyć, że jego budowanie wcale nie jest takie łatwe.

Niezbędne są do tego m.in. szczerość, empatia, umiejętność współpracy czy należyta wiedza o tym, do czego chce się dążyć. Bez tych cech trudno mówić o powodzeniu networkingu. Każdej ze stron powinien przyświecać wspólny cel, który będzie odpowiednim spoiwem wszelkich podejmowanych wspólnie działań. Osoby decydujące się na networking powinny być zatem otwarte na drugiego człowieka i jego potrzeby. Powinny również umieć zarówno słuchać, jak i mówić.


Networking - co to?

Zastanawiasz się, networking co to? W takim razie spieszymy z odpowiedzią! To nic innego, jak nawiązywanie różnorodnych relacji biznesowych po to, aby wymieniać się między sobą wiedzą i doświadczeniami, a także, aby współpracować. Często z pojęciem networkingu można się spotkać przy okazji wydarzeń biznesowych, jak np. konferencje czy szkolenia. W takim kontekście networking to czas, który jest przeznaczony przez organizatorów wydarzeń na to, aby uczestnicy mogli ze sobą swobodnie porozmawiać.

Stworzenie takiej przestrzeni sprzyja zarówno budowaniu nowych relacji biznesowych, jak i podtrzymywaniu tych, które zostały nawiązane już wcześniej. Na pytanie, networking co to jest, można też odpowiedzieć, że to pewnego rodzaju sieć wsparcia, którą tworzy się wokół konkretnej firmy czy biznesu, aby pracować w sposób bardziej efektywny i komfortowy. Kontakty ze specjalistami z poszczególnych sektorów skutecznie sprzyjają szeroko pojętemu rozwojowi oraz dają pewność, iż w obliczu wszelkich sytuacji można liczyć na konkretną osobę czy specjalistę.


Networking zawodowy

Skoro wiesz już, czym jest networking, to można przejść do kolejnego zagadnienia. Zanim jednak to zrobimy, musisz wiedzieć, że z pojęciem networkingu związane są takie zjawiska, jak np. coworking czy hot desk, które również sprzyjają budowaniu różnorodnych relacji zawodowych. Tutaj trzeba też wskazać na imprezy integracyjne, które nie tylko dostarczają rozrywki, ale są odpowiednim tłem dla długich rozmów, wymiany doświadczeń i planów zawodowych.

W związku z tym jednak pojawia się pytanie, co to jest networking w języku biznesowym. Definicja wskazuje, że to nic innego, jak nawiązywanie i utrzymywanie pozytywnych relacji po to, aby wzajemnie wspierać się w sferze zawodowej. W praktyce jest to zatem pielęgnacja wszelkich znajomości, aby w razie potrzeby zwyczajnie móc z nich skorzystać. Obecnie networking bardzo doceniany jest w kontekście szukania pracy lub poszukiwania pracowników. Mamy nadzieję, że już teraz na dobre zapamiętasz, co to jest networking w języku biznesowym.


Networking - jak zacząć

Równie ważnym pytaniem, jak to, co oznacza networking, to także, jak w ogóle zacząć działać w taki sposób. Otóż przede wszystkim zaleca się rozmawiać, rozmawiać i jeszcze raz rozmawiać. Niezwykle istotny jest udział w różnorodnych spotkaniach branżowych, w tym w konferencjach, szkoleniach, targach czy zjazdach. Pomocne są również spontaniczne kontakty oraz spotkania w cztery oczy - zarówno te bardzo oficjalne, jak i te nieco mniej.

Zdajemy sobie sprawę z tego, że nawiązywanie kontaktów (szczególnie, gdy robi się to po raz pierwszy) nie jest łatwe. Zwłaszcza dla introwertyków. Niemniej jednak korzyści wynikające z networkingu są zdecydowanie warte tego, aby wyjść ze swojej strefy komfortu. Niektórzy na pytanie o to, networking jak zacząć, odpowiadają: byle jak najszybciej, co oczywiście trzeba potraktować z lekkim przymrużeniem oka. Niemniej jednak trzeba się przede wszystkim otworzyć na potencjalne kontakty, ponieważ na co dzień z pewnością otaczają Cię świetny specjaliści, z którymi warto współpracować na dłużą metę.


Networking - przykłady

Choć znasz już teorię i wiesz, networking co to znaczy, to warto jednak wskazać też na konkretne przykłady w tym zakresie. Za chwilę udowodnimy, że to, jak budować networking, wcale nie jest aż tak skomplikowane, jak mogłoby się wydawać. Networking przykłady to chociażby wymiana wizytówek w trakcie spotkania biznesowego czy wykorzystywanie czasu, który podczas konferencji i szkoleń przeznaczony jest na nawiązywanie biznesowych znajomości.

Skuteczny networking można realizować także przez Internet. Sprzyja temu m.in. nawiązywanie kontaktów zawodowych przez LinkedIn czy komentowanie oraz zadawanie pytań konkretnym specjalistom w mediach społecznościowych. Warto też w sieci dzielić się wiedzą zawodową z innymi, co z pewnością zainteresuje osoby z tych samych lub podobnych kręgów biznesowych. Networking można rozwijać również poprzez small talk, nawet w przestrzeni open space. Może się nawet okazać, że wśród obecnych współpracowników lub członków rodziny masz takie osoby, z którymi warto budować długofalowe relacje biznesowe.

Polceane obiekty konferencyjne

Pół na Pół

Pół na Pół

Warszawa
Hotel InVite

Hotel InVite

Wrocław
Sala Konferencyjna Herbewo Kraków

Sala Konferencyjna Herbewo Kraków

Kraków

Mogą Cię Zainteresować również

Zarządzanie czasem - jak to robić efektywnie?

Zarządzanie czasem - jak to robić efektywnie?

Coworking - co to jest, ile kosztuje?

Coworking - co to jest, ile kosztuje?

Hot desk - co to, jakie są wady i zalety?

Hot desk - co to, jakie są wady i zalety?