Godziny zameldowania i wymeldowania w hotelach

Wyjazd na wakacje lub kilkudniowa podróż służbowa za każdym razem nieodłącznie wiąże się ze znalezieniem odpowiedniego obiektu noclegowego. Każdy z nich funkcjonuje na innych zasadach, jednak niezależnie od typu obiektu, od podróżujących wymaga się zameldowania po przybyciu na miejsce oraz wymeldowania tuż przed opuszczeniem ośrodka. Każdy hotel wyznacza odpowiednie do tego celu godziny.

Proces meldunkowy – jak się do niego przygotować?

Podróżni, którzy po raz pierwszy pojawiają się w hotelu, muszą przejść przez procedurę meldunkową. Check-in – czyli proces zameldowania – następuje zaraz po przyjeździe do obiektu. Niezbędne jest wówczas okazanie dokumentu tożsamości ze zdjęciem, zwykle dowodu osobistego, w celu potwierdzenia rezerwacji. To także moment, w którym obsługa hotelowa pobiera wszelkie niezbędne informacje, potrzebne do poprawnego przeprowadzenia tej procedury.

W przypadku podróży służbowych i pokoi wieloosobowych o podanie swoich danych prosi się zazwyczaj po jednej osobie z każdego pokoju. Po zameldowaniu pracownik recepcji jest zobowiązany udzielić gościom potrzebnych informacji związanych z pobytem – zwykle dotyczą one lokalizacji restauracji, windy, godzin, w których wydawane są posiłki, lub atrakcji dostępnych na terenie obiektu oraz w jego najbliższej okolicy.

Choć wielu gości uznaje ten proces za zbędny, to jednak warto uzbroić się w cierpliwość i wysłuchać tego, co ma do powiedzenia recepcjonista. Pozwoli to uniknąć wszelkich nieporozumień i z pewnością okaże się pomocne.

Zameldowanie online i aplikacje hotelowe

Wiele hoteli, szczególnie sieciowych, oferuje dziś zameldowanie online przez aplikację mobilną lub formularz na stronie. W ten sposób można pominąć część formalności i skrócić czas oczekiwania w recepcji. To wygodna opcja zwłaszcza dla osób podróżujących w celach biznesowych lub przyjeżdżających późnym wieczorem.

Jeśli hotel oferuje tę opcję, warto skorzystać - oszczędza to czas i upraszcza cały proces.

Check-out, czyli wymeldowanie – jak przebiega?

Wymeldowanie odbywa się podczas kilku chwil poprzedzających opuszczenie hotelu. Po spakowaniu swoich rzeczy, należy udać się do recepcji w celu zdania karty magnetycznej bądź klucza.

Osoby, którym zależy na jak najszybszym wymeldowaniu, mogą skorzystać z opcji express check-out, która polega na tym, że wszystkie dane osobowe potrzebne np. do faktury podawane są już podczas rezerwacji internetowej. Płatność również można uregulować z góry, w związku z tym w dniu wyjazdu goście są zobowiązani jedynie do oddania karty uprawniającej do poruszania się po obiekcie.

Późniejsze wymeldowanie – czy jest możliwe?

W wielu hotelach istnieje opcja late check-out, czyli późniejszego opuszczenia pokoju, zazwyczaj za dodatkową opłatą. To dobre rozwiązanie np. w przypadku popołudniowego lotu czy długiej podróży powrotnej. Warto zapytać o taką możliwość już przy zameldowaniu – niektóre obiekty oferują ją bezpłatnie w ramach promocji lub programu lojalnościowego.

Godziny zameldowania i wymeldowania w hotelach

Kwestią problematyczną są często godziny zameldowania i wymeldowania się w hotelach. Pierwszą rzeczą, na którą należy zwrócić uwagę, jest to, że doba hotelowa nie zawsze trwa 24 godziny. Niezależnie od tego, czy jest to hotel pięciogwiazdkowy, czy mniej prestiżowe miejsce, obiekty odliczają sobie czas potrzebny na posprzątanie pokoi i przygotowanie ich na przyjęcie kolejnych gości.

W większości hoteli doba rozpoczyna się po południu, najczęściej około godziny 14:00. Może się jednak zdarzyć, że pora ta będzie jeszcze późniejsza – np. 15:00 lub 16:00. Wymeldowanie musi nastąpić zwykle przed południem – od 10:00 do 12:00.

Klient uzyskuje informację dotyczącą godziny rozpoczęcia i zakończenia doby hotelowej podczas dokonywania rezerwacji i powinien jej przestrzegać. W sytuacji kiedy tego nie zrobi, może zostać obciążony dodatkowymi kosztami.

Elastyczność – kiedy hotel może iść na rękę?

Niekiedy obiekty wyrażają zgodę na to, by zameldowanie nastąpiło wcześniej, jednak należy to uzgodnić przed przyjazdem. Jeżeli goście zjawią się wcześniej bez ustalenia tego z personelem hotelu, może zdarzyć się tak, że ich pokój nie będzie jeszcze gotowy i będą musieli poczekać.

Należy jednak mieć na uwadze to, że późniejszy przyjazd do obiektu nie wiąże się z niższą opłatą, ani tym bardziej z późniejszą godziną wymeldowania. Pokój, który został zarezerwowany, jest dostępny dla gościa już od wyznaczonej godziny – wówczas nikt inny nie może w nim przebywać, dlatego zmniejszenie opłaty dla osoby, która nie przyjechała w wyznaczonym czasie, jest niemożliwe.

Rezerwacja = akceptacja regulaminu

Wszystkie informacje dotyczące godzin zameldowania i wymeldowania można również znaleźć w regulaminie hotelu. Klient, który dokonuje rezerwacji w danym obiekcie, wyraża zgodę na jego respektowanie.

Informacje tego typu dostępne są również na stronach internetowych – warto się z nimi wcześniej zapoznać, by uniknąć nieporozumień. W przypadku wątpliwości najlepiej skontaktować się z recepcją – większość hoteli chętnie udziela odpowiedzi drogą mailową lub telefoniczną.

Wskazówki dla podróżujących międzynarodowo

Jeśli wybierasz się za granicę, pamiętaj, że:

  • godziny zameldowania mogą się różnić w zależności od kraju i kultury,

  • potrzebny może być paszport, a nie tylko dowód osobisty,

  • w niektórych krajach pobierana jest opłata klimatyczna (city tax) przy check-in lub check-out.

Warto też zapoznać się z lokalnymi zwyczajami – np. w Japonii punktualność przy wymeldowaniu jest szczególnie ważna, a w USA wymaga się często karty kredytowej jako formy zabezpieczenia.

Mogą Cię Zainteresować również

10 najpopularniejszych błędów popełnianych podczas organizacji szkoleń i konferencji

10 najpopularniejszych błędów popełnianych podczas organizacji szkoleń i konferencji

10 hoteli konferencyjnych w centrum Warszawy z własnym parkingiem

10 hoteli konferencyjnych w centrum Warszawy z własnym parkingiem

10 najlepszych miejsc na wydarzenie firmowe w plenerze

10 najlepszych miejsc na wydarzenie firmowe w plenerze