Czym różni się podróż służbowa od delegacji?
Nomenklatura związana ze wszelkimi wyjazdami służbowymi jest nieco skomplikowana - szczególnie, gdy ma się z nią do czynienia po raz pierwszy. W praktyce okazuje się bowiem, że podróż służbowa to coś zgoła innego niż delegacja. A dodatkowo delegacje mogą mieć dwa wymiary. Chodzi o to, iż wyróżnia się takie zjawisko jak delegacja zagraniczna, jak i delegacja krajowa. Na naszym blogu znajdziesz wpisy, w których dokładnie wytłumaczyliśmy, jak prezentują się diety poszczególnych wyjazdów, jak wygląda kwestia noclegów, transportu czy czasu pracy.
Dziś jednak wyjaśnimy, jak wygląda podróż służbowa a delegacja, a raczej, czym te dwa zjawiska się od siebie różnią. Umiejętność rozróżnienia tychże terminów jest bardzo ważna zarówno dla pracodawców, jak i pracowników, ponieważ związane są z nimi m.in. różne przywileje i świadczenia. Jeśli zatem ciekawi Cię podróż służbowa a delegacja - różnice, to koniecznie zostań z nami!
Czym różni się podróż służbowa od delegacji?
Aby wskazać różnice podróży służbowej od delegacji, najlepiej jest powołać się na poszczególne akty prawne.
Podróż służbowa to incydentalny wyjazd poza miejscowość, w której mieści się:
- siedziba pracodawcy,
- lub stałe miejsce wykonywania pracy.
Pracownik jest wysyłany w taką podróż na polecenie pracodawcy, w celu wykonania określonego zadania służbowego.
Zgodnie z art. 77 § 1 Kodeksu pracy: „Pracownikowi wykonującemu na polecenie pracodawcy zadanie służbowe poza miejscowością stałego miejsca pracy przysługują należności na pokrycie kosztów związanych z podróżą służbową.”
Co ważne, tego typu podróż jest tymczasowa, tzn. ma charakter incydentalny. Można więc śmiało rzec, iż to pewnego rodzaju odstępstwo od standardowych obowiązków pracownika. W związku z podróżą służbową pracownikowi należą się diety i zwroty kosztów związanych z przejazdami. Jeśli chodzi o delegację, to mówi się o niej, kiedy zmiana miejsca świadczenia pracy wskazana została w zawartej umowie. Co ważne, w takiej sytuacji obowiązują przepisy wewnątrzzakładowe w zakresie dodatkowych świadczeń, w tym m.in. regulamin wynagradzania, w którym określa się kwestię wypłaty pracownikowi odpowiednika diety czy zwrotu kosztów dojazdu.
Różnice między podróżą służbową a delegacją
I choć delegacja a podróż służbowa z pozoru jest bardzo trudna do zróżnicowania, to jednak po zagłębieniu się w tę tematykę, łatwo można się w tej kwestii odnaleźć. Niemniej jednak, doprecyzowując jeszcze delegacja a podróż służbowa - różnice, skażemy więcej konkretów. Otóż nadrzędną różnicą jest zmiana miejsca pracy, którą określa się w umowie. Podróż służbowa to świadczenie incydentalne, które nie wymaga nowego zapisu, a z kolei delegując pracownika do innego miasta lub kraju trzeba pamiętać o tym, aby dokonać zmiany miejsca świadczenia pracy, które zostało wskazane w umowie.
Kolejna istotna różnica dotyczy prawa do konkretnych świadczeń finansowych. Otóż w przypadku podróży służbowej pracownik ma prawo do należności z jej tytułu. Pracownikowi oddelegowanemu z kolei nie przysługują dodatkowe świadczenia finansowe - co najwyżej mogą one wynikać z wewnętrzzakładowych przepisów.
Dodatkowe wskazówki praktyczne
- Pracodawca powinien każdorazowo dokumentować podróż służbową (np. poleceniem wyjazdu).
- Pracownik może odmówić delegacji, jeśli zmiana miejsca pracy nie została formalnie uzgodniona.
- Diety i zwroty kosztów za podróż służbową są jasno określone w przepisach prawa.
- Przy delegacji warto mieć na uwadze długość oddelegowania – od tego może zależeć prawo do dodatków lub ryczałtów (jeśli przewiduje je firma).