Tour Salon 2016 - podsumowanie
Tour Salon 2016 - podsumowanie
27. edycja Targów Regionów i Produktów Turystycznych TOUR SALON dobiegła końca. Po raz pierwszy impreza organizowana była na początku roku (a nie jak to miało miejsce przez 26 lat w październiku), w nowym towarzystwie (Targi Wędkarstwa RYBOMANIA, Myślistwa KNIEJE oraz Targi Sprzętu Pływającego i Sportów Wodnych BOATEX), a także w nowej formule uwzględniając wprowadzenie Strefy Biznesu.

Cały blok Targów Czterech Pasji odwiedziło blisko 35.000 zwiedzających, w tym ponad 8.000 osób zadeklarowało, że ich celem był TOUR SALON. Ofertę zaprezentowało 231 wystawców z 18 krajów. Miastem Partnerskim był Poznań, a Poznańska Lokalna Organizacja Turystyczna była Partnerem Organizacyjnym targów.

Po raz pierwszy w czasie targów przez dwa dni działała wydzielona STREFA BIZNESU, której celem było zapewnienie spokoju i komfortu rozmów. – Efekt działania strefy nie był dla nas zadowalający – powiedziała Anna Myślak, dyrektor targów – i zdajemy sobie sprawę z jej niedociągnięć. Kilka kwestii staraliśmy się regulować na bieżąco, część jednak wymaga większego nakładu czasu i pracy. Mając zatem przed sobą cały rok, już teraz rozpoczynamy pracę nad organizacją przyjazdu kupców z Polski i zagranicy – Będzie to oddzielne działanie poza dotychczas podejmowaną akwizycją zwiedzających – dodaje Myślak. Dodatkowo uruchomiony zostanie program wcześniejszego umawiania spotkań, który MTP wykorzystuje przy innych wydarzeniach. To punkt, który ze względu na krótki okres przygotowań i późne zgłaszanie wystawców znacznie obniżył efekt STREFY BIZNESU.

Nowością było wprowadzenie bezpłatnych warsztatów dla biur podróży pod tytułem ,,Dlaczego moje biuro podróży gubi klienta” oraz konferencja organizowana wspólnie z Polską Organizacją Turystyczną pod hasłem ,,Pora na rowery! Czy turystyka rowerowa może stać się markowym produktem turystycznym w Polsce?”. Podczas wydarzenia uczestnicy poznali m.in. najlepsze przykłady rozwoju turystyki rowerowej z Czech, Hiszpanii, a także pochylili się nad przykładami z Polski. Temat przyciągnął ponad 100 słuchaczy, w tym część biznesową branży turystycznej, która komercjalizuje poszczególne produkty. Wśród innych nowych tematów, które pojawiły się na TOUR SALONie należy wymienić m. in. psychologię podróży, czyli autorski, innowacyjny i nowoczesny nurt realizacji usług podróży biznesowych, prywatnych i szkoleniowo-coachingowych, spotkanie Travel Massie, czy też bardzo ciekawe seminarium networkingowe dla touroperatorów zatytułowane "Indonezja nie tylko egzotyczna przygoda".

Na kontynuację zasłużyła m. in. I edycja TOUR SALON Blog Meetingu. Przybyli blogerzy mieli możliwość nawiązania kontaktów biznesowych z wystawcami i profesjonalnymi zwiedzającymi. Ponadto w trakcie spotkania matchmakingowego został zaprezentowany nowatorski projekt – serwis Polish Travel Blogs, wizytówka polskich blogerów podróżniczych. Ponadto już po raz czwarty targom towarzyszyła Konferencja „Turystyka kulinarna – Polski HIT” organizowana razem z Polską Organizacją Turystyczną. Należy również pamiętać o bezpłatnych warsztatach dla biur podróży organizujących własne wyjazdy autokarowe oraz dla firm transportowych, ,,Najważniejsze błędy i wykroczenia przy przewozie osób oraz w planowaniu autokarowych wyjazdów turystycznych” przygotowanych przez Polska Izbę Turystyki. Ważny punktem programu było spotkanie informacyjno-konsultacyjne podczas którego zbierano opinie, uwagi oraz dyskutowano nad Poradnikiem dla przygotowujących projekty innowacyjne i proinnowacyjne z zakresu turystyki.

Natomiast w Strefie Pasji nie mogło zabraknąć atrakcji oferowanych przez polskie regiony. Każdy ze zwiedzających mógł zapoznać się z gotowymi wyjazdami zagranicznymi, szytymi na miarę wyprawami z opiekunami, czy też znaleźć inspiracje do własnych podróży. Przygotowane zostały również specjalne oferty z rabatami, które dostępne były tylko na targach w ramach tzw. Giełdy Turystycznej.

Na TOUR SALONIE odbyła się również premiera autokaru Irizar i8, którą przygotowało Centrum Turystyki OSKAR oraz odbyło się wiele ciekawych konkursów. W erze aplikacji mobilnych mapy i przewodniki są nadal potrzebne, co dało się zauważyć wśród zwiedzających odwiedzających podróżnicze stoiska.

Nieodłącznym elementem targów była Scena Kultury, na której w każdym targowym dniu odbywały się występy i prelekcje. W ten sposób można było się dowiedzieć o nowo otwieranym Muzeum Piosenki Opolskiej, posłuchać utworów Chopina w bitowej aranżacji DJ’a Bladego Krisa lub posłuchać podróżników, którzy autostopem przemierzyli kilkanaście krajów.

Festiwal Podróżniczy Śladami Marzeń od samego początku cieszył się ogromną popularnością. Uczestnicy wysłuchali rekordowej liczby prezentacji, bo aż 20, z czego 14 walczyło w konkursie o Złoty Ślad, którego laureatem został Piotr Horzela za opowieść „PH on Tour – Sudan Południowy – historie przeróżne”.

Z nie mniejszym zainteresowaniem spotkały się wystąpienia Marcina Dobasa – National Geographic, czy wykłady na temat zdrowia w podróży. W niedzielę z kolei wszyscy uczestnicy obejrzeli wzruszający film o Tomku Kowalskim, zdobywcy Broad Peak. Wystąpieniem wieńczącym tegoroczną edycję festiwalu była prelekcja Kapitana Tomasza Łopaty o historii jachtu Selma Expedition, na którym wraz z grupą wybitnych żeglarzy pobili rekord świata w płynięciu najdalej na południe.

Warto też wspomnieć o Strefie Urwisa, która po raz pierwszy stworzona została z myślą o najmłodszych gościach. Oprócz gier i zabaw na stoiskach informacyjnych policji i straży pożarnej prowadzona była edukacja w zakresie bezpieczeństwa na drodze i na wypadek pożaru. Każdy z chętnych mógł zapoznać się praktycznymi zasadami pierwszej pomocy czy ewakuacji z zadymionego hotelu.

Tegoroczna formuła targów (z uwzględnieniem kilku modyfikacji) kontynuowana będzie również w przyszłym roku. 28. edycja Targów Regionów i Produktów Turystycznych TOUR SALON odbędzie się w dniach 17-19 lutego 2017 roku.

INFORMACJA PRASOWA