Najważniejsze wnioski po Kongresie Profesjonalistów PR
W Hotelu Hilton Garden Inn w Rzeszowie między 19 a 20 kwietnia odbyła się XVIII edycja Kongresu Profesjonalistów Public Relations. Specjaliści z tej i pokrewnych branż starali się odnaleźć sposób przygotowania się oraz walki z kryzysem wizerunkowym w firmie. Dziś już wiadomo, że konferencja okazała się wielkim sukcesem.
W kongresie wzięło udział blisko 250 uczestników. Najważniejszą nauką jaką mogli wynieść ze spotkania było to, że najlepiej jest być mądrym przed szkodą. Ta stara, ludowa nauka sprawdza się niemal w każdej branży, także w biznesie. Prelegenci bardzo dogłębnie przedstawiali procedury unikania kryzysu. Działanie prewencyjne jest dużo skuteczniejsze. Należy do niego m. in. analizowanie mediów społecznościowych, opinii pracowników i społeczeństwa.
Oceniając komentarze dotyczące działania firmy, możemy szybko wyczuć rosnące nastroje niepokoju lub niezadowolenia. Mariusz Sokołowski, właściciel agencji R4S oraz były rzecznik prasowy Komendanta Głównego Policji mówił o tym, jak ważne jest przygotowanie listy możliwych sytuacji kryzysowych oraz ich ewentualnych skutków. Pozwoli to stworzyć skuteczną strategię postępowania w kryzysie, która będzie dostosowana do charakterystyki firmy.
Warto było także uświadomić sobie, że czasem zdarza nam się podejmować działanie, które może zwiększyć prawdopodobieństwo wystąpienia kryzysu wizerunkowego. Widać to wyraźnie, gdy lokalna ludność lub dana grupa społeczna rozpoczyna jawne protesty chociażby w kwestiach ochrony zdrowia lub środowiska. Podczas XVIII Kongresu Specjalistów PR mówiono o konieczności prowadzenia sumiennej komunikacji korporacyjnej. Firma musi samodzielnie narzucać tematy dyskusji, aktywizować zwolenników inwestycji oraz natychmiastowo reagować na każdy fake news.
Anna Nawrocka-Tełewiak oraz Bartłomiej Tełewiak – organizatorzy Young Arts Festiwal mówili o ujęciu permanentnego kryzysu w odniesieniu do branży kulturalnej. Pokazywali, jak ważne jest przekazywanie całościowej koncepcji artystycznej społeczeństwu za pomocą różnych kanałów i oryginalnych pomysłów. Strategia komunikacyjna w przypadku działań kulturalnych musi być usystematyzowana i realizowana w sposób bardzo dynamiczny.
Samo wystąpienie i zażegnanie kryzysu to jeszcze nie wszystko. Konieczne jest wyciągniecie wniosków. Czasem można nawet przekuć porażkę w sukces. Muszą tylko zostać spełnione konkretne warunki. Firmy powinny stale obserwować nie tylko nastroje społeczne, ale także tendencje rynkowe. Jeśli wyczuje się najlepszy moment i podejmie odpowiedni sposób rozmowy, kryzys może rozwijać. Przykład podawał Michał Zalewski, właściciel marki Dobrze Powiedziane oraz rzecznik prasowy Krakowskiego Biura Festiwalowego. Mówił on o tym, jak zmierzch kinematografii został przekuty w wielki sukces poprzez unowocześnienie modelu biznesowego.
Podczas XVIII edycji Kongresu Profesjonalistów Public Relations poruszano także temat komunikacji wewnętrznej w sytuacji kryzysu. Uczestnicy warsztatów opuścili je z praktyczną wiedzą, która dotyczyła zasad obchodzenia się z dziennikarzami oraz influencerami. Próbowano także przewidzieć, jakie zagrożenia czekają na branżę PR w przyszłości. Poprzez liczne badania oceniano obecną podatność przedsiębiorstw na kryzysy wizerunkowe.
Zdobyta wiedza przyczyni się do rozwoju wielu małych i dużych firm. Każdy z nas jest bowiem marką, o której jakość powinien dbać. Kongres Profesjonalistów Public Relations zdecydowanie przyniósł wiele dobrego dla specjalistów od wizerunku, marketingu oraz właścicielom działającym w rożnych branżach. Zwiększył świadomość o tym, jak wielkie znaczenie ma stworzony przez media obraz firmy dla jej sukcesu.
INFORMACJA PRASOWA