Kraków5020 podsumowuje rok swojej działalności!
Kraków5020 zajmuje się promocją miasta oraz wzmacnianiem jego marki jako nowoczesnej, europejskiej metropolii. Jak rozszyfrujemy to zdanie? Przyciągamy do Krakowa duże wydarzenia – m.in. kongresy i konferencje. Przekonujemy firmy, że dysponując świetnymi kadrami i zapleczem naukowym Kraków jest najlepszym miastem do lokalizacji biznesów. Mądrze prowadzona polityka turystyczna to więcej środków na rozwój miasta, jego infrastruktury i usług. Jednocześnie w Kraków5020 dbamy o zrównoważenie potrzeb mieszkańców i turystów.
Kraków jako nowoczesna europejska metropolia, atrakcyjna, otwarta i tolerancyjna; miasto światowego dziedzictwa kulturowego i prężny ośrodek akademicki. My o tym wiemy i w Kraków5020 robimy wszystko, żeby dowiedział się o tym świat. - Instytucje i spółki zajmujące się kompleksowym zarządzaniem wizerunków funkcjonują w największych miastach Europy - Londynie, Hamburgu, Brukseli, Wiedniu, Berlinie, Rzymie, Amsterdamie i Madrycie. Kraków5020 ich doświadczenia traktuje jako punkt wyjściowy, tworząc innowacyjne rozwiązania dla naszego miasta – mówiła Izabela Błaszczyk, prezeska Kraków5020 w debacie „Znaczenie kultury dla atrakcyjności biznesowej miast”, która odbyła się w ramach Tygodnia Odpowiedzialności Kulturalnej Biznesu w Łodzi.
Dbamy o wizerunek miasta za pomocą wielu narzędzi: Centrum Kongresowego ICE Kraków i zlokalizowanego w nim studia hybrydowego, platformy multimedialnej PLAY KRAKÓW wraz z emitowanym na niej programem na żywo, projektom: Kraków Network i Power of 4, cyklom ICE Classic, Dzień dobry ICE Kraków, Po\wolna sobota. Operujemy także showroomem Kraków Story w Pawilonie Wyspiańskiego oraz Oficjalną Siecią Informacji Miejskiej InfoKraków.
ICE Kraków
1 września spółka Kraków5020 została operatorem Pawilonu Wyspiańskiego oraz Centrum Kongresowego ICE Kraków. To rozpoznawalny i doceniany obiekt branży spotkań w Europie, o czym świadczy wiele nagród i wyróżnień. ICE Kraków stało się kompleksowym centrum do realizacji każdego eventu, uruchamiając studio hybrydowe, zgodnie z rekomendacją globalnej organizacji zrzeszającej podmioty z branży spotkań Stowarzyszenia ICCA (International Congress and Convention Association). Posiadanie takiego studia to dziś światowy standard, podstawa konkurencyjności na rynku spotkań i wydarzeń. Dzięki niemu Kraków znalazł się wśród najważniejszych podmiotów na rynku MICE w Europie.
Od otwarcia w 2014 roku Centrum Kongresowe ICE Kraków odwiedziło 1,35 mln gości, uczestnicząc w ponad 1100 różnego rodzaju wydarzeniach. 600 z nich to wydarzenia kulturalne i koncerty, jednak największe korzyści miastu i jego mieszkańcom przynoszą kongresy i konferencje, takie jak 61. Międzynarodowy Kongres ICCA (International Congress and Convention Association). Wydarzenie przyciągnęło 900 uczestników z ponad 80 krajów, w tym 70 członków międzynarodowych stowarzyszeń, licznych przedstawicieli firm PCO i DMC, którzy poszukują miejsc na wydarzenia. Mieli oni okazję poznać miasto i przekonać się, że jego infrastruktura kongresowa i zaplecze techniczne są na najwyższym poziomie. Profesjonalna organizacja wydarzenia jest najlepszą rekomendacją i powodem, aby do Krakowa wrócić. To niezwykle ważne dla miasta, w którym ok. 15% mieszkańców żyje bezpośrednio z turystyki. Duża ilość kongresów przekłada się także na większe wpływy do miejskiego budżetu z podatków od dostawców usług, a to z kolei oznacza korzyści dla mieszkańców – większe kwoty na komunikację miejską, remonty dróg czy liczbę miejsc w miejskich przedszkolach.
Kraków Network
Celem inicjatywy Kraków Network jest tworzenie silnej grupy podmiotów z różnych sektorów branży turystycznej, której działania wpłyną na zwiększenie liczby wydarzeń biznesowych realizowanych w stolicy Małopolski. Dziś Kraków Network skupia ponad 500 aktywnych przedstawicieli przemysłu spotkań w Krakowie. - Trudno wyobrazić sobie lepsze narzędzie do budowania wizerunku Krakowa w oparciu o sieci współpracy i partnerstwa niż Kraków Network. To narzędzie, które pozwoliło nam przetrwać trudne czasy pandemii, dzięki któremu zrealizowaliśmy bardzo ważne projekty, takie jak „Protokół Kraków Network” czy „Polityka zrównoważonego rozwoju Centrum Kongresowego ICE Kraków”. Pozwoli też nam stawić czoła nowym wyzwaniom, takim jak dbałość o zrównoważony rozwój – podkreśla Paula Fanderowska, wiceprezeska Kraków5020.
Kraków: miasto innowacji i różnorodności
Kraków5020 jest stałym partnerem wydarzeń organizowanych przez #OMGKRK - to inicjatywa, która od wielu lat łączy krakowską społeczność startupową. Informuje i edukuje, jest źródłem najświeższych wiadomości z lokalnego środowiska startupów, przedsiębiorców i branży IT. Współpraca była inspiracją do zrealizowania kampanii „Meet the innovation”, promującej wizerunek miasta przyjaznego biznesowi.
Kraków5020 zrealizował także cykl Stories |50–20, prezentujący życie krakowskich ekspatów, pokazujący, że stolica Małopolski nie jest jedynie popularnym kierunkiem turystycznym, ale także atrakcyjnym miejscem do zakładania i lokowania biznesu czy rozwoju zawodowego.
Kraków5020 i KBF: kulturalna współpraca
Naturalnym partnerem przy projektach takich jak ICE Classic czy Dzień Dobry ICE Kraków jest KBF, gminna instytucja kultury. Współpraca z KBF to wymiana doświadczeń i wspólne projekty, takie jak październikowy koncert ICE Classic, Dzień Dobry ICE Kraków, czy projekt Po\wolna Sobota. Spółka Kraków5020 wspólnie z KBF opracowała także model współpracy, który zakłada współorganizację wydarzeń.
Kolejne ważne projekty i działania na rzecz turystyki
Od listopada tego roku Kraków5020 zarządza Oficjalną Siecią Informacji Miejskiej InfoKraków, do której należą: Centrum Obsługi Ruchu Turystycznego – Powiśle 11, punkt w Sukiennicach, ICE Kraków i Międzynarodowym Porcie Lotniczym w Balicach, na Szpitalnej 25, Józefa 7, św. Jana 2, Zgody 7. Docelowo spółka weźmie pod zarządzanie Centrum Literatury i Języka Planeta Lem.
- Naszą rolą jest zadbanie o każdego turystę, niezależnie od tego, czy przyjeżdża na jeden dzień w celach biznesowych, czy na dłużej by poznać zabytki i skorzystać z atrakcji. Zależy nam na tym, by ułatwić mu komunikację, która buduje wzajemne zaufanie i zachęca do ponownych odwiedzin – podkreśla Izabela Błaszczyk, prezeska Kraków5020.
Bezpośrednią komunikację z zagranicznymi turystami mogą ułatwić innowacje, które powstają w mieście. Kraków5020 nawiązała współpracę z Vasco Electronics – producentem elektronicznych tłumaczy. Tłumacze są używane przez pracowników Centrum Kongresowego ICE Kraków podczas realizacji międzynarodowych wydarzeń, przez pracowników punktów InfoKraków oraz w krakowskich hotelach zrzeszonych w inicjatywie Kraków Network.
Dane liczbowe pokazujące efekty działalności Kraków5020 na PKB miasta będziemy mogli poznać dopiero w przyszłym roku. Jednak już dziś wiemy, że udało nam się nawiązać wiele wartościowych kontaktów i partnerstw, które będą procentować w przyszłych latach.
INFORMACJA PRASOWA