Kraków piękny jak Wiedeń, Barcelona czy Madryt. Turystyka biznesowa pełna nowych sił po pandemii.
„Jesteśmy gotowi, by dobrze rozpocząć sezon turystyczny 2022” – to jednogłośne stanowisko przedstawicieli krakowskiej branży MICE. Choć rezerwacji w obiektach konferencyjnych czy hotelach nie brakuje, zawsze znajdzie się miejsce dla nowych turystów – zapewniają organizatorzy. Tuż przed nadchodzącą majówką organizatorzy wydarzeń są przekonani, że ten sezon będzie znacznie lepszy niż ostatnie dwa lata pandemii. Jest tylko jeden warunek. Trzeba odczarować wizerunek Krakowa jako miasta pełnego uchodźców. To Kraków z nowymi mieszkańcami, którzy przyjechali do nas z Ukrainy!
Przedstawiciele branży hotelowej, konferencyjnej, gastronomicznej, transportowej czy organizatorzy spotkań i wydarzeń spotkali się w Centrum Kongresowym ICE Kraków, by wymienić się doświadczeniem ostatnich dni i zająć wspólne stanowisko.
- Kraków jest miastem tak pięknym jak zawsze, w którym życie biegnie tak wolno, jak zwykle biegło, pomimo tego, że mamy trochę więcej nowych mieszkańców. Natomiast nie zmieniło to naszej życzliwości, otwartości i gotowości przywitania kolejnych gości – zapewnia Małgorzata Przygórska-Skowron, kierownik Kraków Convention Bureau.
- Kraków jest miastem gotowym, otwartym, przyjaznym i co trzeba podkreślić - bezpiecznym. Tutaj nie ma uchodźców na ulicach. Uchodźcy są nowymi mieszkańcami Krakowa. Wszystkie wydarzenia mogą odbywać się w sposób bezpieczny, tak jak to było do tej pory – dodaje Izabela Błaszczyk, prezeska Kraków5020.
Nadchodzący weekend to czas majówki. Do Krakowa przyjadą turyści z innych polskich miast oraz z zagranicy. W pierwszym kwartale Kraków Airport im. Jana Pawła II obsłużyło ponad milion pasażerów. W tym momencie władze lotniska deklarują, że są w stanie przyjąć kolejnych 6 milionów pasażerów.
- W siatce letniej krakowskiego lotniska zaoferowaliśmy ponad 140 połączeń. Mamy nadzieję, że spotka się to z dużym zainteresowaniem mieszkańców, a przede wszystkim, że pozwoli to na otwarcie ponownego Krakowa dla biznesu i dla całej turystyki – mówi Radosław Włoszek, prezes Kraków Airport im. Jana Pawła II.
Gotowość do sezonu potwierdzają też hotele, które już teraz odnotowują znacznie więcej rezerwacji niż w ostatnich dwóch latach.
- Branża hotelowa jest gotowa, otwarta. Wykorzystaliśmy okres pandemii na remont - wyremontowaliśmy nasze przeszklone atrium. Teraz wchodzimy w okres konferencyjny i jesteśmy w pełni gotowi na przyjmowanie turystów – potwierdza Paweł Mroziak, dyrektor marketingu i sprzedaży Sheraton Grand Kraków.
Wciąż zdarzają się telefony od zagranicznych turystów pełne obawy związane z nową funkcją Krakowa, czyli miastem recepcyjnym. Pojawiają się mity, że Ukraińcy koczują na dworcach lub nawet na ulicach.
- Miasto jest kojarzone z dużą falą imigrantów i próbujemy to skontrastować z wizerunkiem Europy, która przyjmowała imigrację z Afryki we Francji czy we Włoszech. My traktujemy tych, którzy przybywają do Krakowa z sąsiedniej Ukrainy jako nowych mieszkańców tego miasta – zapewnia Paula Fanderowska, wiceprezes Kraków5020.
Wiosna to moment, w którym Centrum Kongresowe ICE Kraków ogłasza swoje kalendarium. Na ten moment obiekt ma zaplanowanych 157 wydarzeń, w tym ważne międzynarodowe konferencje, jak chociażby ACI Customer Experience Global Summit – event branży lotniczej czy SAE International – event branży paliwowej. W listopadzie w przestrzeniach ICE Kraków odbędzie się największe wydarzenie branży MICE - kongres ICCA. Celem miasta jest przyciągnięcie i zatrzymanie turysty na dłużej.
- W Krakowie zaczęły powoli kwitnąć drzewa, trawa zaczyna pachnieć, robi się tak samo zielono, jak jest w tym momencie w Wiedniu czy w Barcelonie czy w Madrycie. Za chwilę startujemy z kampaniami promocyjnymi, by te obrazy pokazać również za granicą – mówi Grzegorz Soszyński, ekspert rynku turystycznego.
- Życie toczy się dalej, toczy się normalnie, chodzimy do kin, teatrów, restauracji, odbywają się imprezy. Musimy to wszyscy razem pokazać – podsumowuje Agnieszka Faracik-Leśniak z DMC Poland.
Spółka Kraków5020, która jest odpowiedzialna za kreowanie wizerunku i promocję miasta jako atrakcyjnej destynacji biznesowej, rozpoczyna kampanię promocyjną skierowaną do zagranicznych odbiorców. Z pomocą branży MICE zjednoczonej w inicjatywie KRAKÓW NETWORK wysyłamy w świat komunikat, że Kraków jest bezpieczny („Kraków is a safe city”). Pod koniec maja w Centrum Kongresowym ICE Kraków będziemy również gościć Mariskę Kesteloo, jedną z 10 najpopularniejszych influencerek w branży turystyki biznesowej. W tym momencie odwiedza ona polskie miasta i za pomocą swoich mediów społecznościowych pokazuje, jak Polska przygotowała się na nowy sezon turystyczny.
INFORMACJA PRASOWA
fot. Wojciech Wandzel