Najczęstsze rozpraszacze w pracy - jak ich unikać?

W praktyce wiele osób mierzy się z problemem braku koncentracji, odczuwając w związku z tym stały niedostatek czasu. Czujesz, że ten problem dotyczy Ciebie? W takim razie jesteś w odpowiednim miejscu! Pierwszym krokiem w zakresie zapobiegania takim sytuacjom jest nic innego, jak refleksja nad tym, co jest Twoim największym rozpraszaczem.

Może się bowiem okazać, że podczas pracy dużą uwagę skupiasz na zewnętrznych bodźcach, które do Ciebie docierają, np. dźwięk telefonu czy zagadująca koleżanka, kompletnie odrywając Cię od wykonywanych obowiązków. W tym artykule napisaliśmy nieco więcej o najczęstszych rozpraszaczach w pracy i podaliśmy kilka sposobów odnośnie do tego, jak ich unikać. Zostań więc z nami i dowiedz się, jak pracować w sposób efektywny!


Rozpraszacze w biurze

Koncentracja uwagi jest bardzo ważną umiejętnością skupienia się na czynności, którą wykonujemy. Jest ona konieczna do realizacji każdego świadomego działania. Niemniej jednak czasami pojawiają się rozpraszacze, które odrywają nas od obowiązków. Nazywane są one inaczej dystraktorami, a więc czynnikami bezpośrednio wpływającymi na poziom koncentracji w pracy. Trzeba przy tym zaznaczyć, że w dużej mierze wiążą się one z zachowaniem samego pracownika.

Najczęstsze rozpraszacze w biurze w tym zakresie to m.in.: prowadzenie prywatnych rozmów telefonicznych, scrollowanie aplikacji mobilnych, nawykowe przeglądanie Internetu czy plotkowanie ze współpracownikami. Kolejne rozpraszacze w biurze, które można często zaobserwować, to m.in. wychodzenie na papierosa albo częste przerwy na przekąski. Nie wszystkie rozpraszacze w pracy wynikają jednak z zachowania pracowników. Są też bowiem takie czynniki, o które szczególnie powinni zadbać pracodawcy.

Dużym rozpraszaczem jest np. niezorganizowana i nieergonomiczna przestrzeń, w której przedmioty nie mają swojego stałego miejsca. Wówczas pracownicy marnują wiele czasu na szukanie konkretnych rzeczy. Rozpraszaczem w biurze są także niewygodne biurka i fotele, przy których trudno o przyjęcie wygodnej pozycji do siedzenia. Najczęstsze rozpraszacze w pracy to również: hałas, nieodpowiednie oświetlenie oraz zbyt wysoka lub zbyt niska temperatura.


Jak zachować koncentrację w pracy?

Nie wszystkie rozpraszacze w pracy można zupełnie wyeliminować, niemniej jednak wskażemy kilka najważniejszych wskazówek, które w jakimś stopniu na pewno wpłyną na poprawę Twojej koncentracji. Zacznij od uporządkowania biurka i odpowiedniego ułożenia tych przedmiotów, z których najczęściej korzystasz. Zastanów się też, kiedy lepiej Ci się pracuje - w ciszy, czy w akompaniamencie muzyki. Może się bowiem okazać, że założenie słuchawek i włącznie ulubionych utworów korzystnie wpłynie na Twoją efektywność. To samo dotyczy też temperatury w pomieszczeniu, która powinna być dla Ciebie zwyczajnie komfortowa.

Aby mniej się rozpraszać, podziel swoją pracę na bloki i stwórz harmonogram dnia w formie listy zadań. Systematyczne wykreślanie zrealizowanych punktów sprawi, że będziesz w namacalny sposób widzieć efekty swojej pracy, w związku z czym Twój poziom dopaminy będzie się utrzymywał na odpowiednim poziomie. Polecamy również na czas pracy wyciszyć telefon lub powiadomienia z różnych aplikacji.


Sposoby na problemy ze skupieniem

Musisz zapamiętać, ze problemy ze skupieniem w pracy mogą wynikać z nieodpowiednio zbilansowanej diety czy zbyt małej aktywności fizycznej oraz kiepskiego snu. Zadbaj więc o takie podstawy! Miej też na względzie fakt, iż np. za wysoka lub za niska temperatura w biurze zmusza Twój organizm do dodatkowego wysiłku, co bezpośrednio wpływa też na poziom koncentracji na wykonywanym zadaniu.

Koniecznie musisz też stale ćwiczyć swój umysł i pamięć, m.in. rozwiązując wszelkie łamigłówki czy krzyżówki. Dodatkowo, jeśli chcesz poznać ciekawe sposoby na problemy ze skupieniem, zapoznaj się z różnorodnymi aplikacjami wspierającymi koncentrację. Najczęściej opierają się one na technice Pomodoro, która jest bardzo pomocna w odmierzaniu czasu pracy oraz przerw. Owa technika sprzyja pracy w tzw. blokach i pełnej koncentracji na zadaniu przez 25 minut, po których następuje 5 minut przerwy.

Polceane obiekty konferencyjne

Hotel Beskidzki Raj***Medical SPA

Hotel Beskidzki Raj***Medical SPA

Stryszawa 667
HOTEL PARTIZÁN**** Congress & Wellness Resort - Slovakia

HOTEL PARTIZÁN**** Congress & Wellness Resort - Slovakia

Tále - Słowacja
Muzeum Armii Krajowej

Muzeum Armii Krajowej

Kraków

Mogą Cię Zainteresować również

Hotel office - czym jest i jakie hotele oferują usługę w Polsce

Hotel office - czym jest i jakie hotele oferują usługę w Polsce

Praca hybrydowa - co to jest i jak ją zorganizować?

Praca hybrydowa - co to jest i jak ją zorganizować?

Home office - wady i zalety

Home office - wady i zalety