Targi LATO 2011 z sukcesem rozpoczęły nowy sezon turystyczny
Targi LATO 2011 z sukcesem rozpoczęły nowy sezon turystyczny
Ponad 25,4 tys. osób odwiedziło XVI Targi Turystyki i Wypoczynku LATO 2011, które odbyły się w dniach 1-3 kwietnia w centrum MT Polska przy ul. Marsa 56c w Warszawie. Aktualne oferty turystyczne na sezon wiosenno-letni zaprezentowało 424 wystawców z 19 krajów. Zwiedzający spośród licznych polskich i zagranicznych propozycji wybierali wycieczki, hotele, ośrodki wypoczynkowe, SPA, uzdrowiska, a także poznawali atrakcje turystyczne różnych regionów. Amatorzy aktywnego wypoczynku, jak również rodziny z dziećmi czy seniorzy mogli znaleźć ciekawe pomysły na wakacje bądź odpoczynek weekendowy. Trzy dni targów organizowane w konwencji festynu turystycznego obfitowały w liczne konkursy z nagrodami, koncerty, występy taneczne, pokazy kulinarne, a szczególną popularnością cieszyły się zabawy w strefie „Atrakcje dla przedszkolaka i starszego dzieciaka”.

- Tegoroczną edycję Targów LATO zakończyliśmy ogromnym sukcesem, o czym świadczy rekordowa liczba wystawców oraz ogromna frekwencja zwiedzających. Wiele osób poszukiwało tutaj pomysłu na urlop, czy odpoczynek weekendowy, a do zakupu zachęcały liczne promocje cenowe wyjazdów i pobytów turystycznych. Właściwie każdy miał okazję znaleźć ciekawą ofertę dla siebie i dowiedzieć się gdzie i jak najlepiej spędzić urlop. Cieszymy się również, że formuła festynu turystycznego spodobała się tak bardzo wystawcom oraz licznie odwiedzających nas Warszawiakom. Przez trzy dni można było u nas poczuć prawdziwą wakacyjną atmosferę i spędzić wspaniały czas z rodziną i znajomymi. Za udział w targach serdecznie dziękujemy wszystkim wystawcom i zwiedzającym, a już teraz zapraszamy na przyszłoroczną edycję targów - mówi Urszula Potęga, prezes MT Targi, organizatora Targów LATO.

Bogata oferta wystawców

Podczas Targów LATO 2011 wśród wystawców znaleźli się m.in. touroperatorzy, biura podróży, hotele, ośrodki wczasowe i pensjonaty, sanatoria, uzdrowiska, ośrodki Wellness i SPA, gospodarstwa agroturystyczne, szkoły językowe, przewoźnicy w tym linie lotnicze, autokarowe, kolejowe i promowe, a także miasta, gminy, regionalne i lokalne organizacje turystyczne. Przygotowanych zostało 11 stoisk narodowych w tym Cypru, Czarnogóry, Danii, Dominikany, Irlandii, Kuby, Litwy, Macedonii, Norwegii, Węgier, a także Chorwacji, która pierwszego dnia targów zorganizowała Dzień Chorwacji. Oprócz tego na Targach LATO 2011 znaleźli się wystawcy z Bułgarii, Białorusi, Łotwy, Niemiec, Ukrainy, Wielkiej Brytanii, Włoch i także duża reprezentacja z Polski. Popularnością cieszyła się wystawa „Be CROative” przygotowana przez Chorwacką Izbę Gospodarczą. Zwiedzającym zaprezentowano chorwackie wynalazki, a także produkty regionalne, ponadto wystawie towarzyszyły chorwackie dźwięki, jak szum Adriatyku, odgłosy mew, świerszczy oraz dzwonów kościelnych z Dalmacji. Można było również na żywo posłuchać muzyków z Chorwacji i spróbować specjałów regionalnych. Natomiast Tourist Organization of Bar z Czarnogóry proponowała poznanie atrakcji turystycznych i uroków wybrzeża Adriatyckiego. Zwiedzający mogli również dowiedzieć się o ofercie Garden Paradiso z Włoch, nowoczesnej i komfortowej wioski kempingowej znajdującej się na wybrzeżu Cavallino, w pobliżu Wenecji. Do poznania fascynującej kultury i historii Chin zachęcała z kolei firma China Town Travel z ofertą turystyki wyjazdowej do Państwa Środka.

Na targach zaprezentowało się 13 polskich regionów, w tym dolnośląskie, kujawsko-pomorskie, lubelskie, łódzkie, małopolskie, mazowieckie, podlaskie, pomorskie, śląskie, świętokrzyskie, warmińsko-mazurskie, wielkopolskie i zachodniopomorskie. Można było dowiedzieć się jak wypocząć i co zobaczyć w różnych częściach Polski. Prezentowane były lokalne atrakcje, zabytki, muzea, szlaki turystyczne czy miejsca noclegowe, a przedstawiciele regionów zachęcali do spędzenia na ich terenach wolnego czasu.

- Targi odgrywają bardzo dużą rolę wizerunkową. Chcemy pokazać województwo śląskie jako bardzo różnorodne, że owszem mamy to dziedzictwo przemysłowe, które przekuwamy na produkt turystyczny, ale jednocześnie chcemy pokazać różnorodność naszego regionu - powiedziała Agnieszka Sikorska, dyrektor Biura Śląskiej Organizacji Turystycznej. Kolorowe stoisko nawiązujące do hasła „Pomorskie, nabierz kolorów” zaprezentowało również Województwo Pomorskie, zachęcając zwiedzających do przyjazdu i odpoczynku na północy kraju. Zwiedzający chętnie dowiadywali się o oferty wakacyjne, a na stoisku również przekonywano do odwiedzania pomorskiego wiosną, jesienią i zimą. Województwo Podlaskie proponowało zwiedzającym degustacje regionalnych przysmaków np. sękacza, kindziuka czy podpiwku. Polskie miasta także prezentowały swoją wszechstronność turystyczną. Stołeczne Biuro Turystyki promowało warszawskie atrakcje kulturalne i rekreacyjne nawiązując w promocji miasta do postaci Fryderyka Chopina i Marii Skłodowskiej-Curie, dwóch wybitnych osób związanych z Warszawą.

- Targi LATO są znakomitą okazją dla Warszawy, by pokazać się nie tylko tym, którzy przyjechali na te targi czyli innym regionom Polski, innym krajom, ale również są znakomitą okazją do pokazania Warszawiakom jaki potencjał ma to miasto. Zależy nam też na tym, aby młodych ludzi przekonać, że Warszawa nie jest nudna. Warszawa oferuje wiele sposobów na spędzenie wolnego czasu w sposób absolutnie niekonwencjonalny - powiedziała Barbara Tekieli, dyrektor Stołecznego Biura Turystyki.

Przez trzy dni targów zwiedzającym prezentowano kompleksową ofertą turystyczną na każdą kieszeń. Na stoiskach dostępne były wczasy, wycieczki, kolonie, zielone szkoły, obozy językowe, wyjazdy szkoleniowe, integracyjne, pielgrzymki, pobyty w ośrodkach wypoczynkowych, SPA, hotelach czy sanatoriach. Wystawcy posiadali różnorodne oferty kierowane do rodzin z dziećmi, amatorów aktywnego wypoczynku, młodzieży, studentów, nauczycieli, biznesmenów, osób organizujących wyjazdy grupowe czy seniorów.

- Jesteśmy mile zaskoczeni frekwencją zwiedzających. W tym roku, na ten sezon przygotowaliśmy nowe hotele, nowe obiekty, nowe kierunki, przyświeca nam nowe hasło „Nowa jakość w nowej ofercie” i to chcemy pokazać klientom - mówiła Sylwia Kolińska z biura podróży TRIADA.

Konkursy i laureaci

W trakcie targów przeprowadzono również liczne konkursy dla wystawców i zwiedzających. W konkursie Polskiej Organizacji Turystycznej i MT Targi na najlepszą ofertę polskiego regionu prezentowaną na Targach LATO 2011 wygrało Miasto Stołeczne Warszawa. Drugie miejsce zajęła Gmina Borne Sulinowo, a trzecią lokatę zajęli Urząd Marszałkowski Województwa Podlaskiego i Podlaska Regionalna Organizacja Turystyczna. W konkursie „Hit Lata” na najlepszą ofertę targów zwyciężyła propozycja Konsorcjum Polskich Biur Podróży Trade & Travel Company Sp. z o.o. za ofertę Malta. Jednocześnie jury wybrało hasło promujące targi „Targi Lato – co ja na to? A ja na to jak na lato”, którego autorka otrzymała dwa kupony na udział w szkoleniu „Niedzielny kurs 4x4”. W konkursie „Weekend dla mieszczucha” zwyciężyła Agencja Turystyczna "WONDERLANDS". Nagroda w konkursie „Kryształowe Słońce” na najbardziej oryginalne i profesjonalne stoisko targowe przypadło Narodowemu Ośrodkowi Informacji Turystycznej Republiki Chorwacji. Z kolei wycieczkę turystyczną 4x4 po Mazowszu trafiła do zwycięzcy konkursu przygotowanego przez MT Targi „Kup wycieczkę, wygraj nagrodę”. Pięciu szczęśliwców wygrało również bony o wartości 1000 zł w konkursie „Poszukiwacze skarbów TRIADY”. Drugiego dnia targów Warszawska Izba Turystyki zapraszała na scenę dzieci i dorosłych do konkursu „Czy znasz sławne Warszawianki i Warszawiaków” i wręczała uczestnikom nagrody. Zwiedzający chętnie brali udział w konkursach na stoiskach wystawców m.in. w konkursie stoiska biura SeaTours do wygrania był Mini Rejs do Kopenhagi i Oslo, ATJ Lingwista zorganizowała konkurs związany z nauką języków obcych, w których główną nagrodą był 10-dniowy obóz językowy w Dźwirzynie, a na stołecznym stoisku można było zdobyć zaproszenia do teatrów i muzeów.

Atrakcje dla zwiedzających

Turystycznej, wakacyjnej atmosfery dopełniały występy artystyczne odbywające się na specjalnej scenie targów na zewnątrz hali. Przy dużej widowni przeboje zaśpiewała Majka Jeżowska, której piosenki cieszyły zarówno najmłodszych, jak i starszych uczestników targów. Na scenie również występowały zespoły muzyczne i taneczne, odbywały się pokazy magii, tradycyjnego karate, łucznictwa japońskiego KYUDO. Nie zabrakło również kulinarnych atrakcji m.in. Mistrz Kuchni Robert Sowa zaprezentował „Jadłospis na lato”. Z kolei znany dziennikarz i prezenter telewizyjny Paweł Pochwała, a także doświadczony żeglarz zachęcał do aktywnego wypoczynku pod żaglami. Na powietrzu przygotowana była również 12 metrowa ścianka wspinaczkowa, a amatorzy motoryzacji mogli przejechać się gokartami. W trakcie targów odbywały się również spotkania z podróżnikami, którzy barwnie opowiadali o swoich wyjazdach. Na targach przygotowana została również strefa dla dzieci i młodzieży „Atrakcje dla przedszkolaka i starszego dzieciaka”, gdzie dzieci doskonale bawiły się na trampolinach, zjeżdżalniach, symulatorze snowboardu i surfingu czy też pokonywały tory przeszkód.

Zainteresowaniem cieszyły się także warsztaty plastyczne dla dzieci, a także chorwacka wyspa zabaw „Kids zone”. W miasteczku rowerowym przygotowanym przez Krajową Radę Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego policjanci sprawdzali umiejętności poruszania się na rowerze w ruchu drogowym, a także wiedzę w tym zakresie. Przez dwa dni targów przeprowadzane były egzaminy na kartę rowerową. Zwiedzający również mogli spróbować nietypowego spaceru w alkogoglach. Ponadto w strefie dla dzieci stoisko miała Fundacja Jolanty Kwaśniewskiej „Porozumienie bez barier”, gdzie dzieci tworzyły piękne rysunki, a Pani Prezydentowa Jolanta Kwaśniewska swoją obecnością zaszczyciła uroczyste otwarcie targów.

Spotkania dla branży turystycznej

Przedstawiciele branży turystycznej mieli okazję skorzystać z warsztatów organizowanych w trakcie targów LATO. Firma MCC Consulting wraz z Warszawską Izbą Turystyki w ramach akcji „Podróżuj bezpiecznie” zorganizowała warsztaty dla biur podróży i touroperatorów, podczas których przedstawiono kompleksową wiedzę w zakresie bezpieczeństwa podróży, w tym kompletowania apteczki podróżnej, zabezpieczenia dziecka w podróży oraz różnego rodzaju profilaktyki zdrowotnej związanej z wyjazdami. Uczestnicy otrzymali certyfikat „Bezpieczny Partner Podróży” wydawany przez Instytut Medycyny Morskiej i Tropikalnej. Wystawcy wzięli również udział w certyfikowanych warsztatach „Sytuacje kryzysowe – skuteczne zarządzanie” przygotowane przez Dom Szkoleniowy JS. Natomiast Polska Izba Turystyki we współpracy z PTTK i MT Targi zorganizowała warsztaty pod hasłem „Środki na turystykę w układzie regionalnym Polski”, które były okazją, by dowiedzieć się, w jaki sposób uruchomić zasoby pieniężne na promocję dla regionów Polski.

Patronaty i współpraca merytoryczna

Honorowy patronat nad XVI edycją Targów Turystyki i Wypoczynku LATO 2011 objęli: Hanna Gronkiewicz-Waltz, Prezydent Miasta Stołecznego Warszawy, Rafał Szmytke, Prezes Polskiej Organizacji Turystycznej oraz Jan Korsak, Prezes Polskiej Izby Turystyki. Tegoroczne Targi LATO organizowane były we współpracy merytorycznej z Polską Organizacją Turystyczną, Polską Izbą Turystyki, Polską Agencją Rozwoju Turystyki, Urzędem Miasta Stołecznego Warszawa, Samorządem Województwa Mazowieckiego, Warszawską Izbą Turystyki, Forum Regionalnych Organizacji Turystycznych, Polskim Towarzystwem Medycyny Morskiej i Tropikalnej oraz Domem Szkoleniowym JS.

Więcej informacji o Targach LATO 2011 można znaleźć na stronie internetowej www.targilato.pl.

INFORMACJA PRASOWA