Temperatura w miejscu pracy - minimalna i maksymalna

Prognozy pogody wyraźnie wskazują, że najbliższe dni i tygodnie mają być wyjątkowo ciepłe - a dopiero co zbliżamy się do kalendarzowego lata. Osoby, które niebawem rozpoczynają urlop, oczywiście bardzo się z tego cieszą, co wcale nas nie dziwi! Nieco inaczej wygląda za to sytuacja pracowników, którzy mają wizję pracy w upale. W związku z tym zdecydowanie warto jest przypomnieć, jaka powinna być maksymalna temperatura w miejscu pracy, a także, jakie są obowiązki pracodawcy i uprawnienia pracowników w tym zakresie. Zapraszamy zatem do lektury!


Jaka jest minimalna, maksymalna i optymalna temperatura w biurze?

Maksymalna temperatura w biurze - normy to temat, który na pewno będzie często powracał w tym roku (choć pewnie wakacje w kolejnych latach również nie będą mniej upalne). Warto więc wiedzieć, jaka temperatura jest najbardziej optymalna. Praca w dusznych pomieszczeniach bez przepływu powietrza zdecydowanie nie jest czymś, co będzie odpowiednie. Takie warunki nie sprzyjają ani efektywności, ani też zdrowiu. Muszą pamiętać o tym zarówno pracodawcy chcący stworzyć odpowiednie warunki do realizacji obowiązków, jak i pracownicy, którzy by pracować na dobrym poziomie, muszą mieć do tego komfortową przestrzeń. 


Temperatura w biurze - BHP

Odpowiednie warunki do pracy stanowią dość obszerne zagadnienie, które obejmuje m.in. oświetlenie w biurze, nieco kontrowersyjne kamery w miejscu pracy czy właśnie temperaturę. Gdy jest ona zbyt niska albo zbyt wysoka, to pojawia się szereg problemów. Pracownicy mogą mieć m.in. kłopoty z koncentracją, mogą być rozdrażnieni, a nawet może być im słabo. Według przepisów BHP pracodawca, który organizuje prace, musi zapewnić swoim pracownikom ochronę życia i zdrowia, zapewniając jednocześnie bezpieczne i higieniczne warunki do wykonywania obowiązków.


Optymalna temperatura w biurze

Temperatura pracy w biurze została określona w rozporządzeniu Ministra Pracy i Polityki Społecznej. Można w nim przeczytać, że temperatura nie powinna być niższa niż 18 stopni Celsjusza. W zakładowych toaletach, szatniach czy pomieszczeniach gospodarczych z kolei obowiązuje limit 24 stopni. Ciężką pracę fizyczną za to można wykonywać przy min. 14 stopniach. Koniecznie trzeba przestrzegać tych zapisów, niezależnie od tego, czy chce się zorganizować spotkania biznesowe czy coworking. Należy jednak podkreślić, że owe restrykcje nie dotyczą wszelkich czynności służbowych wykonywanych na zewnątrz.


Minimalna temperatura w biurze

Minimalna temperatura w biurze nie może być niższa, niż 18 stopni Celsjusza. Dotyczy to również miejsc, w których wykonywana jest lekka praca fizyczna. Zgoła inaczej wygląda kwestia pomieszczeń takich jak np. hale produkcyjne. Wówczas minimalna temperatura w miejscu pracy to 14 stopni Celsjusza. Należy podkreślić, że za nieprzestrzeganie przepisów pracodawca może otrzymać mandat od Państwowej Inspekcji Pracy w wysokości ok. 2 tys. zł.


Zbyt niska temperatura w miejscu pracy

Temperatura w miejscu pracy oczywiście nie może być także zbyt niska. Jeśli jednak pracodawca chociażby ze względów technologicznych nie jest w stanie zapewnić pracownikom odpowiedniej temperatury, to wówczas powinien przygotować posiłki regeneracyjne, odpowiednią odzież oraz przerwy w pracy. Na posiłki regeneracyjne mogą liczyć m.in. pracownicy fizyczni, którzy podczas pełnienia swoich obowiązków doświadczają wydatku energetycznego na poziomie powyżej 1500 kcal u mężczyzn oraz powyżej 1000 kcal u kobiet.


Maksymalna temperatura w miejscu pracy

Maksymalna temperatura w biurze to 30 stopni Celsjusza, a z kolei w przypadku robotników fizycznych limit wynosi 28 stopni. Bardzo ważne jest jednak to, że przepisy BHP jasno regulują obowiązek zagwarantowania pracownikom ziemnych napojów, kiedy temperatura w danym pomieszczeniu jest wyższa, niż 28 stopni. Tym pracownikom, którzy wykonują obowiązki na zewnątrz, kiedy temperatura jest wyższa, niż 25 stopni Celsjusza, również przysługują nieodpłatne napoje chłodzące. 


Zbyt wysoka temperatura w miejscu pracy

Wysoka temperatura w miejscu pracy potrafi być bardzo męcząca i - co istotne - stanowi poważne zagrożenie dla zdrowia. W sytuacji, kiedy temperatury są bardzo wysokie, wówczas pracodawca powinien wprowadzić dodatkowe przerwy w pracy, a nawet skrócić czas pracy. Konieczne jest oczywiście zapewnienie klimatyzowanych pomieszczeń do pracy oraz odpoczynku. W praktyce zdarza się też tak, że firmy podczas dużych upałów pracują zdalnie. A skoro wspomnieliśmy już o klimatyzacji, to należy podkreślić, iż temperatura w biurze powinna być regulowana m.in. właśnie poprzez takie sprzęty. W związku z tym należy pamiętać o przeglądach, serwisach i okresowej konserwacji klimatyzatorów.

Temperatura w miejscu pracy w okresie letnim

Temperatura w miejscu pracy w okresie letnim bywa bardzo uciążliwa. W związku z tym, gdy już zbliżają się upały, pracodawcy powinni dopełnić wszelkich starań, aby w zakładzie pracy panowały możliwie najbardziej komfortowe warunki. Poza sprawnymi klimatyzatorami, należy pamiętać o zapewnieniu napojów, a także rolet, jeśli promienie słoneczne trafiają prosto w ekrany, uniemożliwiając przy tym pracę. Konieczne jest też zapewnienie dopływu świeżego powietrza.


Temperatura w miejscu pracy w okresie zimowym

O tym, jaka powinna być temperatura w biurze - BHP napisaliśmy już powyżej. Szczególną uwagę jednak na minimalną temperaturę powinno się zwrócić w okresie zimowym, kiedy to termometry często wskazują wartości poniżej zera stopni Celsjusza. Pracodawca powinien zapewnić w miejscu pracy odpowiednie źródła ciepła, oczywiście mając na względzie wymagania ochrony przeciwpożarowej.


Jeśli do tej pory zastanawiałeś się, jaka temperatura w miejscu pracy lub jaka temperatura w biurze, to po przeczytaniu tego artykułu na pewno zapamiętasz te wytyczne!


Mogą Cię Zainteresować również

Coworking - co to jest, ile kosztuje?

Coworking - co to jest, ile kosztuje?

Organizacja spotkań biznesowych - jak robić to dobrze?

Organizacja spotkań biznesowych - jak robić to dobrze?

Kamery w miejscu pracy - czy są legalne?

Kamery w miejscu pracy - czy są legalne?